Asertivita a vyjednávání






Mlčí Vaši kolegové, aby byl klid? Nebo naopak tlačí na pilu, aby dosáhli svého? Ani jedno ani druhé ale k dohodě a vzájemnému respektu zpravidla nevede. Asertivita znamená umět mluvit otevřeně, ale s ohledem na druhé. Vyjednávání není boj o vítězství, ale hledání kreativních řešení, které vedou k maximální spokojenosti obou stran.

Popis aktivity
V programu kombinujeme zážitkové aktivity s následnou facilitací i teoretickým rámováním. Využíváme modelové situace a reagujeme na aktuální situaci ve skupině a její potřeby.
Pomáháme zvědomovat komunikační postoje jednotlivců.
Postupně učíme rozpoznávat, co potřebuje druhá strana a jak na její postoje reagovat s respektem nejen k ní, ale také ke svým potřebám.
Součástí je i jednoduchá typologie komunikačních stylů, která pomáhá chápat odlišné potřeby lidí.
Věnujeme pozornost podpoře rozvoje kreativity, která je jedním z důležitých prvků při hledání řešení.
Co si z programu odnesete?
Jednotlivci:
- Porozumíte svým reakcím a vzorcům chování v náročných situacích.
- Naučíte se používat otevřené otázky, které podporují porozumění.
- Vyzkoušíte si principy nenásilné komunikace (NVC) v běžných pracovních rozhovorech.
- Získáte jistotu, jak říkat „ne“ bez pocitu viny.
Jak se tyto dovednosti (jsou-li dlouhodobě trénovány) projeví ve firemním prostředí:
- Snáze se hledají cesty ke společnému kreativnímu řešení.
- Zvyšuje se kvalita spolupráce a důvěra mezi jednotlivci i jednotlivými částmi firmy.
- Postupně mizí zbytečné konflikty a nedorozumění.
- Pozitivně se projevuje ve vztahu vně firmy - vůči zákazníkům a partnerům.
- Podporuje pozitivní a otevřenou firemní kulturu.
Klíčová témata:
-
Otevřená a respektující komunikace
-
Umění říkat „ne“ bez pocitu viny
-
Porozumění potřebám druhé strany
-
Typologie komunikačních stylů
-
Nenásilná komunikace (NVC)
-
Kreativní přístup k řešení konfliktů
