Úvod Katalogová školení jsou mrtvá, ať žije rozvoj.

Katalogová školení jsou mrtvá, ať žije rozvoj.

13. 03. 2024

test

Říká v ročence Firemního vzdělávání Beata Holá, organizační psycholožka, a mluví nám z duše.

Katalogová školení jsou mrtvá, ať žije rozvoj.

I my se opravdu hodně často se v poptávkách našich klientů setkáváme s požadavkem na zaslání katalogu témat, jaká školíme. Na jednu stranu tomu tak trochu rozumíme – manažeři ve firmách již absolvovali spoustu školení různých kvalit a je těžké je namotivovat, aby se dalšího manažerského vzdělávání účastnili. Proto si chtějí vybrat ze seznamu možností nějaké sexy téma, to absolvovat... a druhý den po školení je zpátky pohltí realita a dál se neděje vůbec nic.

Zkusme se nad tím zamyslet hlouběji – školení tak, jak je známe, jsou mrtvá. Současná doba potřebuje postavit další rozvoj lidí tak, aby odrážel reálné potřeby lidí ve firmách. Znamená to přemýšlet o rozvoji jinak, překopat to, v jakých fázích se do něj zapojují nadřízení na různých stupních řízení.

Co si budeme povídat – opravdový smysl dává jen takové vzdělávání, které řeší konkrétní potřebu, nedostatek konkrétních znalostí a dovedností, odstraňuje konkrétní nedostatky a zlepšuje konkrétní pozitiva týmu. Místo dalších položek do katalogu raději zmapujme, co manažery opravdu pálí.

Proč klasická školení nefungují?

Protože spolu se skripty a videi fungují zejména tehdy, kdy chybí znalosti, nápady, nástroje a ahamomenty. Ve fázi bazálního vzdělávání. Na ty je však třeba navázat zjištěním, které konkrétní znalosti a nástroje chybí a které je třeba doplnit.

Čím tedy nahradit klasická školení?

Je to jako s ochutnávkou vína. Ochutnávka vína je rituál. Kolikrát jste vzali do ruky skleničku vína a řekli jste si, jaká je to škoda, že ho neumíte pořádně vychutnat? K nalité sklence nejprve přičichnete, zatočíte sklenicí, poté si prohlédnete barvu vína proti světlu a až po chvíli, kterou dáte vínu, aby se otevřelo, jej ochutnáte. To z žádných příruček nevyčtete a navíc, určitě vám to z hlavy do dvou týdnů od workshopu nevyvane.

 

Pojďme opřít podstatu rozvoje pracovníků o individuální rozvojové cesty, zážitek, užitek a seberozvoj. Namísto toho, abychom se zaměřili na katalogová školení, klaďme důraz na individuální rozvojové cesty, zážitkové učení a seberozvoj. Změna přístupu k firemnímu vzdělávání je nezbytná pro to, aby odpovídala současným potřebám firem a jednotlivců. Je čas přestat se spoléhat na katalogová školení a začít investovat do skutečného rozvoje lidí.

Sdílet na
Zpět na všechny články