Úvod Není fast learning něco jako fast food?

Není fast learning něco jako fast food?

Přidáno: 02. 08. 2024

Slow learning

Taky se potřebujete naučit pořádně řecky ještě před letošní dovolenou? Taky si pořád hledáte návody a tipy, jak se něco naučit rychleji a ještě rychleji, abyste byli schopni udržet krok se zrychlujícím se tempem rozvoje technologií? Bojujete s neustálou potřebou a nutností „reskillingu“, „upskillingu“ a „newskillingu“? Neposune vás tento trend fast learningu, tedy rychlé konzumace v oblasti učení, stejně jako konzumace ve fast foodu – velmi nezdravým směrem?

Je fast learning dlouhodobě udržitelná cesta?

Při pomalém učení se

  • soustředíte víc na cestu než na cíl, ponoříte se do tématu, učíte se postupně, rozvíjíte sebe a své znalosti a dovednosti krok po kroku,
  • ptáte, protože otázky jsou důležitější než odpovědi, mají totiž schopnost udržovat proces učení při životě a jsou zdrojem inovací,
  • učíte svým tempem, nesrovnáváte se s ostatními, ale jen se svým vlastním pokrokem a růstem v průběhu času,
  • můžete odpojit, odstřihnout se od digitálních rozptýlení, vytvořit si svůj vlastní prostor v off line světě, v němž se můžete do učení opravdu ponořit, aktivovat svůj mozek a lépe se soustředit.
  • měníte svou učební cestu a svoji mysl, opouštíte svoje zlozvyky a dovolujete si učit se jinak,
  • si děláte různě dlouhé přestávky, máte právo si odpočinout, udělat si čas a nadechnout se,
  • děláte chyby a považujete je za zdroj pro další učení se, nikoliv za svoje selhání, chyba je totiž příležitostí se učit lépe,
  • si také můžete dovolit nechat věci nedokončené, prostě téma načít a dokončit je někdy jindy, až na to zase budete mít chuť a energii,
  • se odnaučujete a zapomínáte, abyste měli prostor učit se nové,
  • samozřejmě zpomalíte, uvědomíte si, že nemusíte držet krok se světem, který se pohybuje rychlostí blesku, že můžete být u učení spíš vytrvalí, než rychlí, že se dá opravdu spěchat i pomalu.

Dovolte sami sobě postupovat vlastním tempem, zastavovat se a klást si otázky, dělat chyby a učit se z nich. Důkazy, že učení se zlepšuje, pokud dokážeme zpomalit, jsou silné. Zastavení a získání hlubšího porozumění má významné výhody pro výkon práce, pro kariérní úspěch i pro běžný život. Slow learning je přístup k učení a získávání nových dovedností, který klade důraz na hluboké porozumění a reflexi. Namísto spěchu a povrchního absorbování informací se tento přístup zaměřuje na postupné zkoumání, porozumění a aplikaci poznatků. Umožňuje jednotlivcům lépe pochopit materiál, který se učí, a efektivněji ho integrovat do svých stávajících znalostí a dovedností. Tento způsob učení podporuje dlouhodobé zapamatování a uchování informací, což vede k udržitelnějšímu a hlubšímu učení. Upřednostňuje kvalitu učení před kvantitou a je zvláště přínosný v době, kdy společnost čelí neustálému tempu a informačnímu přetížení.

Pomalé učení je mindset. Na osobní úrovni zahrnuje uvědomění si výhod zpomalování a závazek vytvářet více příležitostí pro smysluplné pochopení, propojování věcí a sdílení poznatků s kolegy. Tento mindset vyžaduje, abychom šli nad rámec dobrých úmyslů a znovu se učili a uplatňovali disciplíny pomalého učení.

Nechcete kromě pomalého učení zkusit také třeba pomalé vaření nebo pomalé cestování?

Inspirovali jsme se u Tom Wambeke a Delphine Dall´Agata, kteří vytvořili koncept slow learningu a taky Carl Honoré, Chvála pomalosti

Sdílet na
Zpět na výpis