Úvod Není fast learning něco jako fast food?

Není fast learning něco jako fast food?

02. 08. 2024

Slow learning

Taky se potřebujete naučit pořádně řecky ještě před letošní dovolenou? Taky si pořád hledáte návody a tipy, jak se něco naučit rychleji a ještě rychleji, abyste byli schopni udržet krok se zrychlujícím se tempem rozvoje technologií? Bojujete s neustálou potřebou a nutností „reskillingu“, „upskillingu“ a „newskillingu“? Neposune vás tento trend fast learningu, tedy rychlé konzumace v oblasti učení, stejně jako konzumace ve fast foodu – velmi nezdravým směrem?

Je fast learning dlouhodobě udržitelná cesta?

Při pomalém učení se

  • soustředíte víc na cestu než na cíl, ponoříte se do tématu, učíte se postupně, rozvíjíte sebe a své znalosti a dovednosti krok po kroku,
  • ptáte, protože otázky jsou důležitější než odpovědi, mají totiž schopnost udržovat proces učení při životě a jsou zdrojem inovací,
  • učíte svým tempem, nesrovnáváte se s ostatními, ale jen se svým vlastním pokrokem a růstem v průběhu času,
  • můžete odpojit, odstřihnout se od digitálních rozptýlení, vytvořit si svůj vlastní prostor v off line světě, v němž se můžete do učení opravdu ponořit, aktivovat svůj mozek a lépe se soustředit.
  • měníte svou učební cestu a svoji mysl, opouštíte svoje zlozvyky a dovolujete si učit se jinak,
  • si děláte různě dlouhé přestávky, máte právo si odpočinout, udělat si čas a nadechnout se,
  • děláte chyby a považujete je za zdroj pro další učení se, nikoliv za svoje selhání, chyba je totiž příležitostí se učit lépe,
  • si také můžete dovolit nechat věci nedokončené, prostě téma načít a dokončit je někdy jindy, až na to zase budete mít chuť a energii,
  • se odnaučujete a zapomínáte, abyste měli prostor učit se nové,
  • samozřejmě zpomalíte, uvědomíte si, že nemusíte držet krok se světem, který se pohybuje rychlostí blesku, že můžete být u učení spíš vytrvalí, než rychlí, že se dá opravdu spěchat i pomalu.

Dovolte sami sobě postupovat vlastním tempem, zastavovat se a klást si otázky, dělat chyby a učit se z nich. Důkazy, že učení se zlepšuje, pokud dokážeme zpomalit, jsou silné. Zastavení a získání hlubšího porozumění má významné výhody pro výkon práce, pro kariérní úspěch i pro běžný život. Slow learning je přístup k učení a získávání nových dovedností, který klade důraz na hluboké porozumění a reflexi. Namísto spěchu a povrchního absorbování informací se tento přístup zaměřuje na postupné zkoumání, porozumění a aplikaci poznatků. Umožňuje jednotlivcům lépe pochopit materiál, který se učí, a efektivněji ho integrovat do svých stávajících znalostí a dovedností. Tento způsob učení podporuje dlouhodobé zapamatování a uchování informací, což vede k udržitelnějšímu a hlubšímu učení. Upřednostňuje kvalitu učení před kvantitou a je zvláště přínosný v době, kdy společnost čelí neustálému tempu a informačnímu přetížení.

Pomalé učení je mindset. Na osobní úrovni zahrnuje uvědomění si výhod zpomalování a závazek vytvářet více příležitostí pro smysluplné pochopení, propojování věcí a sdílení poznatků s kolegy. Tento mindset vyžaduje, abychom šli nad rámec dobrých úmyslů a znovu se učili a uplatňovali disciplíny pomalého učení.

Nechcete kromě pomalého učení zkusit také třeba pomalé vaření nebo pomalé cestování?

Inspirovali jsme se u Tom Wambeke a Delphine Dall´Agata, kteří vytvořili koncept slow learningu a taky Carl Honoré, Chvála pomalosti

Sdílet na
Zpět na všechny články